Hjulångaren Eric Nordevall Il


 Fakta om Hjulångaren Eric Nordevall II.

Hjulångaren är en replika av originalfartyget Eric Nordevall från 1836 som sjönk i Vättern 1856. 

Projektstart:      1995-02-26

Längd:           28,6 m

Dräktighet:       112

Sjösatt:              2009-06-06

Bredd:             6,9 m

Deplacement: 170 ton

Passagerarfart: 2012-05-05

Djupgående: 2,5 m

Callsign:          SGXN

Skrov: Fartyget är byggt med bordläggning av ek på ekspant vid Forsviks varv. Däck och överbyggnad av furu.

Huvudmaskin: Framdrivningen av fartyget sker med sidomonterade skovelhjul som drivs av två sammankopplade kondenseringsångmaskiner för lågt tryck av ålderdomlig typ byggd vid Motala Verkstad som också byggde originalmaskinen 1836. Effekten angavs till "2x17 hästars kraft". Arbetstryck: 0,5-0,9 bar. Vid ca 20 varv/minut gör fartyget 5-6 knop.

Ångpanna: Varmnitad koffertpanna av ålderdomlig typ från 1836 byggd på Karlskronavarvet under ledning av Karlskrona varvsförening. Effekt 400 kW. vattenvolym ca 7000 l. Säkerhetsventiltryck 1.5 bar. Ångpannan eldas med ved.

Elsystem:Två dieseldrivna elgeneratorer i reserv som levererar ström till batteriladdning, navigationsutrustning, belysning samt pumpar.

Passagerare: Fartyget är klassat för upp till 60 passagerare.

Hemmahamn: Forsvik

Trafikområde: Fartyget trafikerar framför allt Vättern med Bottensjön och gör även vissa resor på Göta Kanal och mellanliggande sjösystem.